fredag 23 juli 2010

Regn Och Drömmar


Basilikan tittar på medan regnet forsar nerför backen. Ambulanserna är tysta, bara regnet swoschar, kallt om benen vid öppna balkongdörren där tomaterna serveras rakt från källan.
I natt sprang jag upp flera gånger - kissa - dricka vatten - dricka mjölk - kissa - handen på kylskåpshandtaget, lite kladdigt av gårdagens matfett, ser bort mot fönstret på ett upplyst lejon som ler lika snällt som Baloo var god. Jag borde ha fler djur där i fönstret, snälla och upplysta, vakande över mig i natten.

Drömmarna låg tätt, omlott, som en plisserad kjol kring min svettiga kropp. Min syster gjorde prinsesskronor i papper till traktens alla barn, jag kommer försent som vanligt, fastnar mellan spänningsmoment och trivialiteter, vi jagar det onda, förklätt till en ängslig fader, på flykten och samtalar sedan alldeles för mycket mellan varje veck - klart jag blev svettig av alla drömmar som inte gav mig vila.

Sommar..Sommar tog nyss slut, melodin stängde dörren tvärt, nu trappas trafiken upp av hemvändade arbetare men mitt hus är tyst, bara dunket från tangentbordet och mummlet från radion lägger sig tillsammans här där nattens drömmar virkar underliga tankemönster. Snart får jag äta middag, frukosten nästan smält och jag slipper ut och gå denna regntyngda dag, sedan glor jag på TV en stund, igår vara 2:an bäst och 1:an men jag minns knappt var det var bara att jag drömmer så mycket när jag berikats dagen innan.
Efter maten ska jag duscha och byta till rena linneklakan i sängen och sova en stund. Jag tar bussen till jobbet ikväll, då blir det inte drömma av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar