måndag 19 juli 2010

Nattvaka , Systerloppande och En Förfärlig Pizza



Vad är väl ett besök hos min syster om inte ett eller fler besök i loppisvärlden.
J - som i Måndag! var osedvanligt givande. Vi hade flyt, tycker jag, kanske beroende på att systern grundat med kaffe o tårta till J.
Hurusom delade vi bytet efter välgjort värv och syster räknade raskt fram ett genomsnitt på ca 8:- per pryl. Halleluja, det finns en loppis-gud trots allt.
Gårdagen gick i vandrandets tecken sedan vi genom Berits försorg transporterats i bil mellan ett par loppisar i den glest befolkade delen av det som kallas " Här går vägen till Uddevalla ". När man saknar traditionella kartblad som inte täcker denna obskyra del av verkligheten är det lätt att fara vilse, vilket vi gjorde. Har man en gång anträtt vägen till Uddevalla, är det bara att fortsätta, det finns bokstavligt talat ingen återvändo.
Framme i Uddevalla tog vi av första bästa avfart och kom slutligen fram till den tänkta destinationen.

Vi gjorde ytterligare ett stopp i Skaparens vackra natur varefter vi gav oss på vandring i staden för att smälta bort de wienerbröd Berit försett oss med till frukost.
Denna vandring tarvade MAT, vi var riktigt hungriga och beslöt oss för att ta en pizza. Såhär hade vi föreställt oss vår Mozzarellapizza -
Alldeles pinfärsk meny på oskrynklat papper på stadens större Pizzeria. Mums!!
In kom våra pizzor, lite bleka, men... allt nytt är nytt.
Jag kröp verkligen innanför mina fysiska gränser för att försöka sörpla i mig de smaker jag förväntade skulle kunna finnas där...i Pizzan, men kom ut med resultatet; NOLL. Det var (trion var samstämmig här) den absolut mest smaklösa pizza vi ätit.
Vi blev givetvis informerade om varför. Kocken var från Stockholm ( grattis alla stockholmare)anrättningen ett lågkalorialternativ etc etc bla bla bla...synd infon inte fanns med på menyn. Ingen av oss är några pet-magar men det här var för jävla ( en svordom är på sin plats här) menlöst till och med för oss.
Jag är hemma igen, med säcken full av små klappar till mig, på semesterns sista dag.
Ikväll ska jag vara vaken riktigt, riktigt länge och sen ska jag sova riktigt, riktigt länge i morgon för att om aftonen ta mig till min arbetsplats där jag ska genomföra mitt första natt-pass på 10 år. det ska bli riktigt spännande, ehuru jag aldrig tidigare i mina försök har lyckats bra med att hålla mig vaken om natten. Jag är ingen nattmänniska, inte heller någon morgonmänniska, jag trivs på det hela taget med att vakna sent och lägga mig tidigt, på så vis knyts min dygnsrytm ihop.
Den här sommaren ville jag ändå prova på att jobba natt under en fyraveckorsperiod, dels för att lära känna min natt-jobbisar bättre och för att kolla in hur natten är på mitt jobb. Sen hade jag en liten tanke på att det allt skulle vara ganska skönt att slippa allt rutin-slit på dagarna och om det skulle bli en väldigt varm sommar, kunde nätterna ge svalka.
I diskhon ligger flera av mina fina fynd, i kylskåpet flera chokladbitar jag glömt bort! tills nu! och på TV rinner det fram bra program hela tiden, det ska nog bli en trevlig natt det här i vakandets tecken. Gäääspp!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar