lördag 17 juli 2010

Torgauktion Med Samhörighetsperspektiv


Vädret lättade ngt under f.m så jag chansade och gav mig ner till Stora Torget i regnet som upphörde efter en kvart och solen kom och värmen kom tillbaka och jag stod där på torget och njöt av budgivningen och av att lyssna på min favorit-auktionist.
Många ungdomar hässjade som orastade hundar när 50-talsföremål bjöds ut billigt. En ung kvinna med rötterna i de kulturer där man gillar guld och blommor, köpte tillsammans med sin partner ett hem som torde bestå av hälften 50-tal i nordisk design samt stora delar glitter, guld, kristallkrona, ytterfoder med halvnakna figurer samt trälådor ihopplockade av ngn ensam själ för länge sen.

Eftersom jag var sent nere så hade jag inte hunnit kolla på utbudet och mitt enda bud och tillika föremål som jag tog med därifrån var denna mask. Såg den enbart på håll och fick lite Schäffenacker-känsla men den visade sig vara italiens med en härlig rinnglasyr. Otippat, men riktigt roligt med den stora färgglada mask.
Stående där på torget betraktandes paren som kurade tillsammans, arm i arm, viskande, pekande mot föremålen - kände jag mig för första gången, sedan min separation,längtandes efter sällskap, ngn att snattra med, ngn att dela bra stunder med.
1.40 tim , 200 utrop så var det över och jag åkte hem och kände att; nä, nu har jag varit ensam i nästan 1.5 vecka, nu får det vara nog med ensling-livet så jag slog en signal till Carin, min syster och vi avtalade att ses i kväll i Vänersborg.
Dags att packa liten kappsäck, duscha och ge sig iväg.

2 kommentarer:

  1. När man inte räcker till som sitt eget sällskap är det skönt att ha någon att ringa till! Ha det så trevligt hos syster.
    Är nyfiken på masken, kan du visa baksidan?

    SvaraRadera