söndag 27 juni 2010

Semester


Sommarsemesterns andra vecka tar snart sin början. Min syster Carin och jag ska stråla samman för ett riktigt loppisröj på Vänersborgs bästa loppis. Skattjakten börjar imorgon 13.30 i Vänersborg. Loppisbesök är nog det allra mest avkopplande jag vet. Jag glömmer allt trist och tråkigt, alla måsten och negativa spriraler, jag bara ÄR och jagar skatter och det är så jäkla roligt, jag vet nästan inte vad som slår det - möjligen, möjligen en rar stund i solen .
Jag hann knappt hem, betalade räkningar, vattnade tomaterna, utförde lite nödvändigheter, tog en dusch, packade om väskan och några paket att skicka på vägen.
Jag älskar att vara hemma, men ibland är utsikten från mitt enskilda håll lika förutsägbar som träden är gröna den här årstiden.
Semester tarvar ombyte tycker jag, hur härligt det än är att pyssla och spankulera omkring här hemma, vill jag lika gärna vara där borta, där, där...jag vill röra på mig, avlägga snabba visiter, smaka på solen både vid kustbandet, ända därute där sand och salta vindar slår samman sina händer och sedan öppnar dem med ett ljus som tränger in överallt, som är milt och obarmhärtigt på samma gång. Lika gärna vill jag omges av gröna hagar, kulörta blomster och idisslande kreatur inne i det grönaste skönaste som svensk sommar kan frambringa.
Fyra veckor - det är futtigt när jag vill hinna med så mycket utan att för den skull forsera eller stressa mig fram.
Vädret ska ju vara med oss den här veckan så det blir kanske några dagar vid Vänerns strand, sedan ska jag hem och dona lite planlöst innan jag reser vidare på nya äventyr upp igenom Sverige..men det blir ett helt annat blogginlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar