fredag 2 juli 2010

En Vinnare


Han hade byxorna ordentligt uppdragna i midjan med en livrem, ett svettband i
pannan med ordet sport i blått mot vitt. Halvtlångt hår, byxbenen
upprullade till halva vaden. En rutig skjorta. I händerna höll han en vit plastpåse, hårt, hårt.
-Jag ska köpa en cd-skiva på Ica Maxi idag, sa mannen rätt ut där han
stod framme vid bussföraren.
Tystnaden i bussen kröp omedelbart ihop som ett skyggt djur.

-99 kronor, jättebilligt, han gjorde ett kort avbrott
-149:- för två, jättebra pris.
Vad jag kunde se så svarade aldrig chauffören.
Stanna-skylten plingade och mannen fortsatte.
-Jag ska oxå av nästa hållplats.
Nu blev det bråttom att delge dagens agenda.
-Jag ska gå till stan sen mellan klockan 8 och klockan 9.
Till stan är det väl 1.2 kilometer?
Svaret kom från honom själv.
- 1200 meter. Det är det.
Det är bra att röra på benen. Skönt!...
...sen är det 500 meter hem som jag får gå....
Här befarade jag att han skulle fastna i räknekarusellen,..
- Det är bra med en promenad.
Bussen bromsade in, mannen var på väg av men hann med några artigheter oxå.
-Då får jag önska dig en fin dag och att det blir en bra dag för dig, sa
han och klev av bussen.
När jag senare på dagen berättade om mannen på bussen för min brorson Karl, sa han snabbt och självklart och utan ett uns av taggar i orden.
- Han var en vinnare !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar