tisdag 27 juli 2010

Svarta Halvmogna Tomater Tandläkarskräck o Värmebölja




Nu har jag gjort ett nytt försök att komma till tandläkaren, det låter kanske som jag slingrat mig och kommer med ursäkter för att jag har tandläkarskräck. Icke! inte denna hårdtandade kvinna med norrländsk påbrå, här rädes icke det ettriga ljudet av en envis borr, ej heller sprutor ( tar dem högst sällan; brukar fråga om det kommer att göra väldigt ont, om inte - hoppar jag över och det är; ska jag i ärlighetens namn säga, mest för att jag då sparar in en slant)Vassa tandpenetreringsinstrument, ni vet de där som de krokar in i små kavaiteter och bänder i så det ilar ända upp i hjärnan, de har jag inte heller problem med, nä på det hela taget är jag orädd och relativt bekväm i stolen, MEN en sak är riktigt läskig,det är när det fästs en klämma runt hela tanden, den bökas ner i tandköttet och oftast kommer tandköttet i kläm när det krasar kring åtdragandet av denna " Garott-skruv" hu det är riktigt jobbigt. På det hela taget är det tandläkarräkningen som gör mest ont i stunden.
F.ö är det en välsignelse att tandläkare finns och jag ska med glädje gå dit imorgon halv ett, för att få mina två söndertuggade tänder återuppbyggda så att jag med lätthet kan fortsätta äta solrosfrön, cornflakes, russin och linfrön till morgon-youghurten. Denna basala frukosten har fått stå i skymundan under en ganska lång tid nu.
Det myckna regnandet har drivit upp mina tomater än mer. Busktomaterna var snabba att bära frukt och imorse smakade jag den första röda tomaten, lite väl stor för att vara i min smak, men nu har även de svarta tomaterna fått fart och färg. Avvaktar ännu några dagar innan det är dags för ett första smakprov. Jag vet ju faktiskt inte hur svarta de ska vara, även om den ena ser rätt bra ut.Lite ihållande sol och värme vore tacksamt.

Läste på tablåerna att ryssvärmen är på väg och hur länge den skulle stanna, köpte inte någon tidning men utgår från att den inte stannar särskilt länge för i så fall hade det stått oxå. Om man inte lärt sig tabloiderna vid min aktningsvärda ålder, lär man det sig aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar